Varför Feldenkrais?

Vad ska det vara bra för, vad är nyttan?

Jag vill göra annat där jag känner att jag verkligen gör nåt. Ligga på golvet och hålla på med så små rörelser. Förklara för mig! Vad är nyttan?

De flesta skeptiker är inte så direkta utan tycker nog mest att jag förklarar lite diffust. Säkert sant vid många tillfällen. Ibland faller orden bara på plats, ibland stockar det sig då känslan i Feldenkrais är svår att sätta ord på.
En sak vet jag med säkerhet. Feldenkrais har förändrat mycket i mitt liv på många plan.
Ska försöka förklara med ett konkret exempel.

Jag gillar idrott…

Har alltid hållit igång. Har tävlingsidrottat. Tränat. Resultatfokuserat. Det skulle kunna varit jag som sagt ovanstående för flera år sedan. Det är inte så.
Jag blev otroligt nyfiken redan vid första mötet. Feldenkrais hjälpte mig tillbaka snabbt efter skador.
När jag började med Feldenkrais startade en omprogramering från göra mycket till lite, från köra till känna.

…och tycker bl a om att simma

Jag långsimmar (anpassat till vattentemperatur) varje morgon sommar- tidig höst i sjön eller havet så länge det går.
Resten av året 3 ggr i veckan på morgonsim inomhus.
Där är det många som säger: Du måste ha tävlingssimmat.

Jag har badat och simmat sen jag var liten. Aldrig tävlingssimmat men varit ett ”vattendjur”. Tog alla märken man kunde ta i kallt insjövatten. Simglasögon var det inte tal om. För att slippa få vatten ögonen la jag huvudet på sned när jag simmade bröstsim. Alltid åt höger. Det påverkar. Bentagen blev inte liksidiga.
När jag gick på GIH för 45 år sen lärde jag mig crawla. Andades bara åt höger.
Så fortsatte det i 30 år. Knäna tog stryk av de sneda bröstsimtagen så det blev mer och mer crawl.

Feldenkrais förändrade allt

2001-2005 gick jag feldenkraisutbildningen. Under denna period ändrades mycket. Vi låg på golvet gjorde den ena Feldenkraisövningen efter den andra i perioder av 2-3 veckor.
En dag gjorde vi en övning där slutresultatet väldigt mycket liknade crawl. (En bild som jag fick i mitt huvud, målet var på intet sätt att vi skulle lära oss crawla)
Vi låg på magen lyfte ena armen framåt över huvudet sen samma sak med andra samtidigt som vi vred huvudet åt ena och andra hållet. Gick alldeles utmärkt.

Väl hemma i vattnet slog det mig. Kan jag göra det på golvet måste det gå i vattnet. Jag provade. Höll på och svälja halva bassängen, men rätt fort gick det så mycket bättre.
Detta var intressant. Jag drog ner tempot, letade mig fram, kände vad jag gjorde åt ena hållet jämfört med andra hållet. Det fungerade, inte super på en gång men bättre och bättre. Det var ett första steg i en stor förändring. Idag finns en knappt märkbar skillnad. Jag känner den men utåt syns den säkert inte. Det blev balans.

Ju mer Feldenkrais jag gör desto mer förfinad blir min teknik. Utvecklas hela tiden.
Jag har på samma sätt kommit tillrätta med mitt bröstsim och kan nu simma bröstsim utan att få ont i knäna.
Idag, vid 65 års ålder är jag stil- och fartmässigt en bättre simmare än jag någonsin varit.
Det finns en god teknik och en riktning på kraften vilket ger lätthet.

Samma gäller allt

Detta är som jag hoppas ett konkret exempel. För mig gäller samma utvecklingen i stort sett allt, idrott eller vardagsliv. Gå, stå, sitta, tala, dansa osv.
Övningarna vi gör på golvet kan tyckas vara lugna, du blir inte andfådd, får inte bättre kondition men det förändrar i grunden. Genom sin komplexitet och genomtänkta struktur involverar de skelett, muskler, nervsystem.
Det är att lära och utvecklas på precis samma sätt som det lilla barnet lär sig. I sin takt och efter sina förutsättningar.

Ålder spelar ingen roll

Det är härligt att se 80-åringar som med lätthet lärt sig komma ner och upp från golvet och som har hållning passande catwalken efter en timme golvet.

Lika underbart att se 40-åringar bry sina hjärnor för att komma till rätta med armar som ska hit, ögon som ska dit, huvudet åt andra hållet samtidigt som bröstkorgen ska tillåtas rotera och andningen flyta fritt.

Eller 10-åringen som under en Feldenkraisövning i skolan svarade på min fråga: Vad gör ni? ”Jag springer!”
Och det var exakt den rörelsen, på tal om bilder som dyker upp och förankrar.

Varför vänta?

Passa på nu! Bibehåll eller återvinn det ungdomliga i dig.
Nya kurser startar 23 april
Individuella timmar finns på tider som passar dig.

Välkomna