Stärk din rygg med Feldenkrais

Annika Gellerman - Auktoriserad Feldenkraispedagog

 

 

 

 

Välorganiserad ryggrad och inre styrka
”Nu är du ute och cyklar” kanske du tycker.Annika Gellerman - Auktoriserad Feldenkraispedagog Man blir inte stark av Feldenkrais.
Nej inte muskelstark, men du kan få en styrka som kommer inifrån genom att övningar i Feldenkrais hjälper dig att organiserar din rygg.

En väl organiserad rygg, där kotorna befinner sig i optimalt läge i förhållande till varandra, där muskler (flexorer och extensorer) lärt sig samarbeta och i vila har lagom mycket tonus, ger styrka. En välorganiserad ryggrad minskar också trycket på enskilda kotor och diskar. Det ger
flexibilitet, hjälper din balans.

Det räcker inte att tala ryggrad.
Det behövs stöd och support från Annika Gellerman - Auktoriserad Feldenkraispedagog
fötter, ben och bäcken. Det ger vi i Feldenkrais. Ex. Små frånskjut med fötter som låter kraft gå genom skelettet upp via bäckenet och sen fortsätta genom ryggrad till huvud.

Kombinationen av allt detta ger den styrka jag talar om.

Jag vet vad det betyder
För 15 år sen, mitt under Feldenkraisutbildningen, fick jag veta att jag hade Osteoporos, bara i ryggraden, inget allvarligt, precis på gränsen.
Där och då bestämde jag mig för att göra mitt yttersta för att få en så väl organiserad ryggrad som det var möjligt för mig. Ett beslut jag aldrig ångrat.

Jag lärde mig vad smärta är och att den inte behöver vara för evigt.

Det blev allvarligt. Efter åtta år fick jag ett mätresultat som skrämde mig, chockade mig. Hur ska jag få stopp på detta? Jag kommer kollapsa!
Min första kommentar på resultatet var:
”jag tänker inte sluta leva, jag tänker fortsätta åka skridskor, skidor, cykla, lyfta sten, gräva, måla, klättra på stegar!” Jag fick medicin, utvecklingen gick åt rätt håll.
Tre kotkompressioner. Det förklarar ryggsmärtan jag haft.

Skridskois på Uspen, FLoda

Jag fortsatte leva, träna, sporta, klättra på stegar, det mesta som jag gjort genom livet men med mer eftertanke och med Feldenkraisövningar och enskilda lektioner i Feldenkrais som grund och räddningsplanka.
Min läkare” Det normala är 7 cm längdminskning vid tre kompressioner, du har bara minskat 2,5 cm.”

Feldenkrais är inte allt men viktig faktor.
Den inre styrka jag talade om i början är naturligtvis inte allt.
För att kunna leva det liv jag vill behövs ett viss mått av muskelstyrka.
Jag tränar på gym, inte ofta men tillräckligt.
Jag belastar skelettet, så viktigt förebyggande.
Vi har ett stort egenansvar, vi måste vilja själva inte tro att någon annan ska fixa det åt oss.
I Feldenkrais gör vi det tillsammans, vi ger verktyg, idéer till din kropp att utnyttja på bästa sätt.


Tveka inte, Var med på Feldenkrais i höst. Hos mig eller andra.
Det finns kurser på många ställen i vårt långa land.

Ta hand om er!

Annika